Alapozó terápia
Az alapozó terápia (un. motoszenzoros terápia) olyan mozgásfejlesztési gyakorlatok sora, ahol a cél az idegrendszer működésének fejlesztése. A gyermekkori mozgásfejlődéssel egy időben, és annak segítségével alakulnak ki egyes idegpályák, valamint az ezek fel- és leszálló pályáiként működő egyes agyterületek. A terápia során végigvezetjük a gyermekeket az átlagos fejlődési sor mozgásállomásain. A megfelelő terápiás feladatokkal újrajárjuk a fejlődésben már elhagyott lépcsőfokokat és ahol szükséges, pótoljuk a hiányokat. Végigvezetjük a gyermekeket az egyszerű mozgásoktól az összetett, sorozatokból álló, bonyolult mozgásokig. A fejlett koordinációt igénylő feladatok megtanulásával pedig végig segítjük őket a több irányú figyelmet igénylő feladatok automatizált szintű helyes végrehajtásáig.
Fejlesztjük a gyermekek általános mozgásügyességét, így a kézügyességet igénylő feladatok kivitelezésének alapjául szolgáló finommotorikát. Elősegítjük a stabil jobb-, vagy baloldali dominancia megerősítését is. Mozgásfejlesztési gyakorlatsorunkkal hatunk a beszéd működéséért (olvasás, írás) felelős területekre is. A terápia során a mozgást kiegészítjük fejlesztő pedagógiai módszerekkel (idő, tér, emlékezet, ritmus, labdagyakorlatok stb.) és különböző fejlesztő eszközök használatával, így a gyermek szórakoztató játékkal hatékonyan és maradandóan fejlődik.
Tapasztalataink szerint a terápia során javul a gyermekek önértékelése, feladatra összpontosítási képessége és alkalmazkodókészsége is.
Információk
IDŐPONTOK
A foglalkozás heti 2×75 perc, ivószünettel
Hétfő, Szerda: 15:45-17:00
7-10 évesek részére
Bejelentkezés a PROFILOM menüpontban!
ÁRAK
Napi jegy:
4.000 ft / 75 perc
Bérlet:
32.000 ft/ 8 alkalom
HOZNIVALÓK
póló
vékony, hosszú melegítő, vagy leggings,
zokni,
ivóvizes palack
Foglalkozásom képei és pár részletesebb cikk az Alapozó terápiáról
Mozgásvizsgálat leírása
Az alapozó terápiás foglalkozás előtt állapotfelmérés szükséges, mely a szülő jelenlétében történik, várhatóan másfél órában.
Anamnézis lap óvodások részére
Anamnézis lap iskolások részére
Kérem, hogy a mozgásvizsgálathoz a kitöltött lapot a szülő hozza magával!
A módszer alkalmazása előtt szükséges a gyermekek vizsgálata, melynek során megbeszéljük a problémás területeket, tüneteket. Áttekintjük a szülő által rendelkezésünkre bocsátott kórelőzményt, a korábbi vizsgálati eredményeket. Minden vizsgálatunknak része a részletes mozgásfelmérés, ahol vizsgáljuk a képességet automatizmus mentén, a koordináltság mentén (ura e a gyerek a mozgásnak), és az éretlenségre utaló jeleket (kényszertartások, kényszermozgások, függetlenedés elmaradása).
A vizsgálati eredményt megbeszéljük a szülővel, kijelöljük a fejlesztendő területeket, esetleg kiegészítő fejlesztéseket javasolunk. A vizsgálat eredménye határozza meg, hogy terápiában való részvételt javasolunk, vagy nem javasoljuk. Kontrollvizsgálatokat fél-egy év múlva végzünk.
A terápiás regresszió
A regresszió szó jelentése: visszaesés, hanyatlás, visszafelé mozgás, visszavezetés. Maga a szó elsőre ijesztőnek hangzik, pedig a jelenség mind orvosi, pszichológiai, szociális, tanulási, mozgásfejlődési értelemben jelen van az életünkben. A regresszió normális folyamat, a fejlődésben gyökerezik, és az új helyzethez történő alkalmazkodást, változást szolgálja.
De mit jelent a regresszió az alapozó terápiában? Mit nevezünk terápiás regressziónak?
– A rendszeres és tudatos idegrendszeri terhelésnek köszönhetően a terápia során több regressziós hullám is várható. Az első hullám nagyjából egy-két hónappal a kezdés után következik be. Általában ez a leghosszabb, legmegterhelőbb a gyermekek és a szülők számára egyaránt.
– A fejlődéssel kéz a kérben járnak, hiszen a terápia hatására a fejlődés is megindul, de a regressziós időszak elmúlásával következik be az első igazi stabil alapon történő továbblépés. (Átmenetileg, jellemzően a hullámvölgyek mélypontján, bizonyos készségek visszaesését vehetjük vissza, több területen is.)
– A regresszió egyértelmű pozitív jelenség a terápiában, hiszen ez a folyamat hatékonyságának a jele. Ilyenkor biztosan tudjuk, hogy az idegrendszer sikeresen beterhelődött.
– A regresszió kiváló lehetőség az idegrendszerünknek, hogy újra tudja szervezni önmagát: „befoltozza a lyukakat, „letölti az új szoftvert” helyére kerül minden.
Mi váltja ki a regressziót?
– A földön végzett gyakorlatok.
– A csecsemőkori kis- és nagymozgások.
– Erős, intenzív terhelés.
– Rendszeres, tudatos, sokrétű, az idegrendszert több irányból terhelő feladatok végzése.
Miből vesszük észre?
A regresszió egyaránt érinti/érinthető a gyermek testi, lelki és szociális állapotát is.
Ez idő alatt az életkoránál alacsonyabb fejlődési szintre tér vissza, oda, ahol korábban az elakadás történt.
Jellemző tünetei:
– Erős érzelmi hullámok, sírás, hiszti, dührohamok.
– Dackorszak reakciók, ellenállás, „Miért? Mi ez?” kérdések visszatérése.
– Babusgatás igénye ujjszopás.
– Megnövekedett alvásigény, esetleg éjszakai felébredések, hosszas ébrenlétek.
– Kistestvér esetén fellángoló testvérféltékenység.
– Újra kisbaba szeretne lenni, igényli a sűrű felemelést, szeretne újra cumisüvegből inni.
– Gügyög, gagyog, kiabál.
– Újra visszatérő beszédhibák, dadogás, rosszul ejtett hangok.
– Szeparációs szorongás, erős anyához való kötöttség.
– Tárgyakhoz való erős kötődés, nem szeret kölcsön adni.
– Újra bepisilés, szorulás, a széklet napokig történő visszatartása.
– Nyugtalanság, túlpörgés.
– Félelem a kudarctól, meghátrálás a megterhelőbb szituációkból.
– Funkcionális örömszerzés, mint például a pörgés, hempergés, ugrálás fejjel lefelé lógás, hintázás, ringatózás.
– Bizonyos esetekben szomatikus tünetek, hasfájás, hasmenés, felsőlégúti megbetegedés, esetleg tikkelés jelentkezhet.
– Iskolások esetében, átmeneti teljesítményzavarok léphetnek fel.
Comments are closed.